Een goede fotografie briefing voor een bedrijfsfotografie opdracht spaart tijd en geld.

Als u een fotograaf gaat inhuren, heeft u vast al een bepaalde soort foto in gedachte. Misschien niet heel gedetailleerd maar zeker wel bepaalde ideeën. Hoe breng je deze ideeën over aan een bedrijfsfotograaf?

Met een goede fotografie briefing zorgt u ervoor dat de fotograaf precies die beelden maakt die aansluiten bij de marketing- en communicatiedoelstellingen. Hoe specifieker u kunt aangeven wat voor soort foto’s wenselijk zijn, hoe efficiënter ik als fotograaf te werk kan gaan en hoe beter de beelden passen bij wat u in gedachte heeft. In dit artikel geef ik 8 tips voor het maken van een effectieve fotografie briefing.

1. Geef aan waar u de foto’s voor gaat gebruiken

Door de mij als fotograaf te informeren over het doel van de foto’s, stel mij in de gelegenheid om mee te denken over wat voor soort beelden helpen om dit doel te bereiken.

Bovendien helpt deze informatie mij efficiënt te werk te gaan. Is het de bedoeling om de foto bijvoorbeeld in een blad publiceren en is er in dat blad maar ruimte voor een kleine portretfoto? Dan is het niet handig dat ik de geportretteerde full body in beeld brengt. Als ik als fotograaf dit van tevoren weet, dan kan ik mij in dit geval richten op het maken van close-ups van het gezicht. Wilt u de tekst of een logo op de foto plaatsen? Dan kan ik hier bij de compositie en achtergrond van de foto rekening mee houden. Achteraf hopen dat er een geschikte foto bij zit die zo te snijden is dat het beeld goed wordt gevuld, is minder prettig dan weten dat er meerdere foto’s geschikt zullen zijn omdat je exact hebt aangegeven hoe de foto’s worden gebruikt.

Weet u nog niet precies waar de foto’s voor gebruikt gaan worden? Dan is ook die informatie handig voor de mij. Ik kan dan juist veel diverse foto’s maken van dezelfde setting, die op verschillende manieren zijn te gebruiken.

2. Geef aan wie de doelgroep is

De stijl van een foto wordt onder andere bepaald door de doelgroep. Denk daarom goed na over wie u precies met de foto wil aanspreken en wat zij belangrijk vinden en deel deze informatie met mij als fotograaf.

3. Stuur een aantal voorbeelden van foto’s mee

Heeft u voorbeelden van het soort foto’s waarnaar u op zoek bent? Stuur die dan mee met de briefing, zodat de ik als fotograaf een goed beeld heeft van waarnaar u op zoek naar bent. Ook stockfoto’s of foto’s van concurrenten kunnen prima als voorbeeld foto’s dienen. Mijn bedrijfsfotografie tref je oa. aan op deze pagina: bedrijfsfotografie of voorbeelden voor portretfotografie.

4. Laat weten hoeveel foto’s u  verwacht geleverd te krijgen

Verwacht u minimaal 20 foto’s vanuit diverse hoeken, dan kost dit vanzelfsprekend meer tijd dan het maken van 5 foto’s vanuit 1 hoek.  Hoe specifieker u kunt aangeven wat voor aantallen foto’s wenselijk zijn, hoe beter ik tijdens een shoot kan inschatten of er voldoende foto’s zijn gemaakt.

Het is riskant om zelf een vast aantal uren te plannen als je wensenlijstje niet ongeveer overeen blijkt te komen met de tijd die het kost om die foto’s te maken. Als u mij als fotograaf voor 3 uur boekt en tijdens de fotoshoot blijkt dat u een wensenlijstje voor minimaal 5 uur fotografie hebt dan kunnen ergens problemen ontstaan. In het meest ongunstigste geval heeft u een tekort aan bepaalde foto’s en wordt dat pas duidelijk zichtbaar na het aanleveren van de foto’s. Het opnieuw organiseren van een fotoshoot kost dan nodeloos beduidend meer tijd dan nodig was geweest.

 

5. Deel het huisstijldocument van het bedrijf met de fotograaf

Zeker voor uitgebreide corporate fotoshoots is het handig om mij jullie huisstijl documenten toe te sturen als dit aanwezig is. Vaak staan daar ook richtlijnen in voor de fotograaf over het gebruik van fotografie en de nabewerking van de foto’s. Zo zorgt u ervoor dat de stijl, compositie en kleurgebruik van de foto goed aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf.

 

6. Laat mij weten wanneer u de foto’s nodig heeft

Sommige foto’s hebben bijvoorbeeld perswaarde en die wilt u zo snel mogelijk nadat ze zijn gemaakt met een persbericht meesturen. Bij foto’s voor bijvoorbeeld een beeldbank is snel aanleveren van minder groot belang. Laat de mij weten wanneer u de foto’s nodig hebt, zodat ik hier rekening mee kan houden bij het inplannen van de nabewerking. Normaal gesproken begin ik er zo snel mogelijk aan omdat ik dan nog helemaal in de shoot en sfeer zit.

 

7. Regel toestemming waar nodig

Voor het fotograferen van mensen en locaties is soms toestemming nodig. Denk hierbij aan bijvoorbeeld semi-publieke ruimtes zoals een winkelcentrum of treinstation. Ook als u bepaalde mensen wil laten fotograferen, houd er dan rekening mee dat zij moeten instemmen met de fotoshoot. Het niet regelen van toestemming kan leiden tot vertraging, of soms zelf uitstel of annulering van de fotoshoot, wat extra kosten met zich mee kan brengen. Soms is het handig om externe modellen in te huren. Het kan zomaar gebeuren dat u werknemer die prachtig in beeld is gebracht op een belangrijke foto de maand erop bij de concurrent werkt.

 

8. Deel noodzakelijke logistieke informatie met mij als fotograaf

Zorg ervoor dat ik over de benodigde logistieke informatie beschikt, bijvoorbeeld telefoonnummers van contactpersonen op locatie, een programma, parkeergelegenheid, eventuele veiligheidsmaatregelen op locatie, etc. Met deze informatie kan ik zo efficiënt mogelijk te werk gaan.
Een goede voorbereiding is dus de basis voor een geslaagde fotoshoot en een fotografie briefing kan daarvan een belangrijk onderdeel.