Portretfotograaf Huib Nederhof | overtuiging en werkwijze
Als portretfotograaf in Rotterdam werk ik alleen voor bedrijven en op locatie. Dus niet in een studio. Een studio omgeving op locatie is snel gemaakt. Een professionele fotograaf kan uw bedrijf naar een hoger niveau tillen. Goede portretfoto’s maken uw bedrijf toegankelijk en geven het een uitstraling die vertrouwen wekt.
Als fotograaf zie ik het als een absolute uitdaging om mijn modellen en betrokkenen niet alleen een goed gevoel te geven over het eindresultaat van mijn portretfotografie, de mooie foto’s, maar ook over de fotoshoot zelf. Ben ik naïef? Ik hoop het. Weet ik dan niet dat er knappe mensen zijn die altijd goed op een foto staan en mensen die… niet perfect zijn? Natuurlijk weet ik dat wel. Laat u niet gek maken door wat u ziet in de media en in films: niet alleen van modellen is een mooie portretfoto te maken, in tegendeel! Ik ben ervan overtuigd dat ik bij iedereen sprankeling, zelfbewustheid of zelfs glamour vind.
Hoe ga ik te werk als portretfotograaf in Rotterdam?
Uiteraard heb ik zoals elke professional voor mijn portretfotografie een soort van gestandaardiseerde werkwijze. Een aanpak die ik hanteer wanneer ik een opdracht krijg voor het maken van een portret. Van het afstemmen van de opdracht naar voorbereiding, het zoeken naar een locatie, nadenken over styling en visagie, de fotoshoot, het selecteren, het nabewerken van de foto’s en tenslotte de levering.
Mijn concrete handelingen tijdens het fotograferen van iemand verschillen uiteraard per fotoshoot, maar twee belangrijke pijlers van portretfotografie zijn voor mij het zoeken en het toeval omarmen. Zoeken naar het kader of de compositie, zoeken naar contrasten, naar mooi licht en naar de juiste achtergrond. En het toeval zit in het onverwachte cadeau dat tot me kan komen als ik gewoon ergens ben, als ik met mensen praat, als ik eventjes niet meer zoek en het laat gebeuren. Het toeval is mijn vriend in de portretfotografie. Ik probeer er altijd voor open te staan, zelfs bij opdrachten met een strakke planning. De magische werking van het toeval zorgt ervoor dat veel portretten ook ontstaan tijdens reportagefotografie opdrachten. Ik ben dan ergens om reportagebeelden te maken en opeens…betrap ik mezelf erop dat ik een portret aan het schieten ben.
Het gaat om de details bij portretfotografie.
Spelen met licht en achtergrond is voor een portretfotograaf een goede manier om iemands karakter of functie goed weer te geven. Lichtval, een goede achtergrond en de juiste scherpte/diepte maken een foto extra bijzonder. Een goede portretfotograaf zal ook altijd gebruik maken van materiaal van goede kwaliteit.
Daarmee kan hij enorm veel variëren. Het gaat er uiteindelijk om dat hij de aandacht vestigt op persoonlijke kenmerken, waardoor de portretfoto zakelijk maar toch persoonlijk wordt. Ik kijk daarbij naar de huid van het model. Hoe zachter het licht is, hoe minder je oneffenheden ziet van de huid. Maar dat is niet bij iedereen nodig. Het kan ook iets heel karakteristiek zijn van de persoon.
CORPORATE PORTRETTEN VAN EXECUTIVES
Pittige en stijlvolle corporate portretten van executives en CEO’s. Als portretfotograaf heb ik al heel vaak de top van het Nederlandse bedrijfsleven van hun allerbeste kant laten zien.
Bij portretten van een CEO maak ik soms gebruik van gericht en harder licht. In combinatie met een contrastrijke beeldbewerking krijg je dan heel pittige foto’s die de kracht van de “captains of industry” van het Nederlandse bedrijfsleven onderstrepen.
Dat executives wel eens eigengereid kunnen zijn, is nooit een probleem voor Huib Nederhof. Hij luistert wel graag naar hun suggesties en opinies en past zich moeiteloos aan als die relevant is. Vooral als ze gewend zijn om gefotografeerd te worden.
Een fotograaf moet zich snel kunnen aanpassen. Als een corporate portret beter wordt door een andere aanpak, dan sta ik daar voor open. Het gaat niet om mij, maar om het eindresultaat. Aan de andere kant laat ik zeker niet over me heen lopen en blijf ik steeds mezelf. Dat wordt altijd gewaardeerd.
Portretten van een CEO worden vaak gebruikt bij interviews in zakelijke publicaties. Daarbij kan je denken aan bedrijfsbladen, personeelsmagazines en vakbladen.
Bij dat soort publicaties mag zo’n executive best wat krachtiger overkomen dan in bijvoorbeeld een jaarverslag. Je krijgt als fotograaf gewoon wat meer artistieke vrijheid.
De nabewerking bij portretfotografie
De tijd die ik in de nabewerking van een portretfoto steek, verschilt. In 10 – 15 minuten is een foto al snel fris en fruitig te krijgen, maar als ik mag, ga ik voor perfectie en ik besteed ik 2 – 3 uur aan de digitale nabewerking van een foto. Photoshoppen heeft in de volksmond een beetje een negatieve lading gekregen. Een foto is “teveel gephotoshopt”, hoor je dan. Ik snap waar de kritiek vandaan komt, maar ik vind het grotendeels onterecht. Digitale nabewerking is in de basis het afwerken van een foto tot eindproduct. Net zoals in de analoge tijd het werk in de donkere kamer een deel van het ambacht was van de portretfotograaf, is digitale nabewerking dat nu. Er zijn nu meer mogelijkheden qua retouche en het klopt dat sommige fotografen daarin doorslaan. Er zijn ook fotografen die vinden dat een foto niet mag worden geretoucheerd. Ik zit tussen deze uitersten in. Ik vind dat als ik oneffenheid wegpoets, ik mensen niet mooier maak dan ze al zijn. Niet iedereen kan voor een fotoshoot even naar de schoonheidsspecialiste of de kapper en visagie past niet altijd in het budget. Vanuit deze opstelling is de stap snel gemaakt naar het wegpoetsen van wallen, rimpels en overtollige kilo’s. Hierin ben ik echter een beetje terughoudend. Liever geef ik in de digitale nabewerking extra aandacht aan juist de sterke punten, zoals een karakteristieke oogopslag of een mooie lach. Maar het wegwerken van een pukkeltje, het iets lichter maken van kringen onder de ogen ed. doe ik regelmatig. Heel veel is te bereiken met een zachte lichtopstelling voor de huid. En tenslotte kijk ik naar de totale sfeer in de portretfoto. Ook hier geeft Photoshop oneindig veel nieuwe mogelijkheden. En ook hier is het voor mij de uitdaging om een sfeer te vinden die bij het beeld past, een sfeer die de portretfoto wat extra’s geeft, zonder over de top te gaan.